Monday, January 1, 2007

Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Ik profiteer van een vrije dag om mijn dagboek bij te werken en online te brengen... iedereen veel succes met het verwezenlijken van zijn dromen tijdens 2007... !


Maandag 25 december – Kisangani

’S ochtends eerst naar de kathedraal voor de Kerst-mis. Deze keer geen architecturale rariteiten, duidelijk een kerk gebouwd tijdens de koloniale tijd (erg dat je zoiets moet schrijven). Ik had de dienst zelf wat geanimeerder verwacht eerlijk gezegd, ook al was er wel life zang & percussie. Maar goed, het was wel goed om het eens gezien te hebben. Het was trouwens aartsbischop Monsengo zelf die de mis voordroeg. Monsengo is een man die heel wat op het palmares heeft, ook in de politiek, hier in Congo.

Daarna zijn we bij Dudu uitgenodigd, feest ter ere van zijn dochter Donna die aan het middelbaar is afgestudeerd. In ieder geval was het een plezante namiddag & avond, bijgepraat met de rector van UNIKIS (die ik nog steeds niet gaan begroeten was – amaai – shame on me!). Ook kennis gemaakt met Iris, een logopediste uit Gent die hier na haar studies een paar maanden komt werken. Er zouden meer mensen zoiets moeten doen… .

’S avonds nog wat gebabbeld met Juakaly, een aantal praktische zaken geregeld maar het ook gehad over de zeden in Congo. Grappig in ieder geval! Wat minder grappig is, is dat HIV/AIDS hier ook een serieus dodelijke factor is. Zelfs binnen de universiteit, vooral dan voor de vrouwen, die vaker het slachtoffer zijn van seksueel ‘gebruik’ door proffen bijv. die anders geen punten willen geven… . Dan maar hopen dat condooms van goeie kwaliteit gebruikt worden… . Pffff ik wordt er triest van als ik eraan denk, maar het is voor sommigen de realiteit hier, gelukkig is het op de faculteit wetenschappen hier een absolute minderheid van de lesgevers die er zo’n praktijken op nahouden… . Céline zal wel weten wat ik bedoel… .


Dinsdag 26 december – Kisangani

Het lijkt zo eenvoudig: zoek 3 x 100 meter touw en een grote ijzeren plaat om in stukken te knippen (markeren van mijn vallen). Zoek daarnaast nog een zak houtskool voor als de elektriciteit uitvalt. Je begint te winkelen en merkt dat het niet zo eenvoudig is. Je gaat winkels en winkels af, de ene heeft niet wat je zoekt, de andere wel maar te duur, je wordt van hier naar daar verwezen… kortom; veel winkels hebben min of meer hun specialiteit maar de voorraad is afhankelijk van dag tot dag. Er zijn ook wel hoeken waar bepaalde winkels naast elkaar gevestigd zijn, maar eerlijk gezegd is het toch nog altijd serieus zoeken – ook voor mijn collega’s die vaak ook niet weten waar je dat kan vinden. Bref, beginnen met winkelen om 11u is eindigen om… 15u! Daarna samenzitten met de leden van het labo rond antivirus, hoognodig hier. Alleen, diegene die ik uitgekozen heb, blijkt niet zo efficiënt en laat een virus door op een computer… hopla opnieuw beginnen. Dus nu eerst zoeken naar een goed programma voor ik verder ga. Iets voor ’s avonds ooit eens.


Woensdag 27 december – Masako

Een dagje naar Masako met Typ (assistent op labo maar komt eigenlijk niet buiten, eerder secretaris). Hij kon op die manier eens genieten van het terrein. Naar het station met een korte stop om te kijken naar de werken aan de school op weg naar Masako, waar ze eindelijk na jaren stil liggen terug aan begonnen zijn. Het schiet nu goed op, binnenkort zal ze af zijn. In Masako ben ik met de brommer eens serieus doorgereden tot in het primair woud om te kijken hoe de staat van de weg was & waar ik eventueel een grid kan plaatsen in primair regenwoud, dat stelt in ieder geval geen probleem.


Donderdag 28 december – Masako

Vandaag een dag vrijaf van het werk, toch overdag. Voormiddag nog gewerkt op de bureau (totdat de stroom terug uitvalt) en dan vertrokken naar Masako met Iris. Een recreatief uitstapje, maar ondertussen heb ik ervan geprofiteerd om onze vangst/hervangst grid in het secundair regenwoud van Masako te gaan bekijken. In ieder geval was het plezant om nog eens Nederlands te spreken, maar we hadden het allebei moeilijk om te spreken zonder Franse woorden of zinnen ertussenin. Wat moet dat bij mij geven na zes maanden?!

’S Avonds terug in het guesthouse gegeten en internet geraadpleegd op de faculteit, dat is voor Iris een pak moeilijker als voor mij (verder van hier af, terwijl ik maar 100 meter moet lopen tot aan de bureau en de sleutel altijd bij heb). Nadat ik Iris thuis heb afgezet, herstellen van de toch geïnfecteerde computer van Juakaly (ondanks nieuwe antivirus! Bah).
Soit het was een leuke dag, maar al die computerperikelen! … . Morgen ben ik heel de dag weg op terrein, gelukkig!


Vrijdag 29 december – Bengamissa

Terreinverkenning op zoek naar primair regenwoud boven Kisangani. Verdorie ik ben het toch echt niet meer gewoon, maar de gewoonte komt rap terug. Eerst naar het ISEA Bengamissa, een hogeschool landbouw-ingenieur & bosbouw. Triestig om te zien, de gebouwen staan er maar dat is dan ook alles. We hebben heel weinig tijd gehad jammer genoeg omdat we natuurlijk niet daar waren voor beleefdheidsbezoek, maar van de paar stukken die ik gezien heb, zijn het prachtige – maar lege – gebouwen. Er zijn nauwelijks 30 studenten voor een infrastructuur van enkele honderden, er is geen elektriciteit, geen water, en de weg ernaartoe is in slechte staat. Voor mij een eerste keer met de moto op relatief slechte weg en dat was toch wennen (tegenwoordig wel met helmen, het is nodig!). Enfin er is uiteindelijk niets gebeurt en de terugweg ging al veel vlotter. Op de terugweg dan toch twee stukken woud gevonden, waarvan één een mogelijke kandidaat voor mijn onderzoek, niet té ver (45 km) maar ook niet echt groot (10 hectare). We moeten het nu tegoei gaan verkennen woensdag volgende week. Met de uitnodigingen rond oud/nieuw kan het moeilijk eerder.

Zaterdag 30 december – Kisangani

Vandaag ’s ochtends wat werk gedaan rond mijn gegevens, vooral met collega Nicaise. Namiddag/’s avonds waren we (Iris & ik) uitgenodigd bij Katuala thuis voor een rustige maar plezante avond van discussiëren en babbelen. Hij wou het liefst op die dag doen, aangezien erna met Nieuwjaar allicht iedereen bezet zou zijn… . Wat op dat moment nog niet het geval was, maar Iris nodigt me erna uit om Nieuwjaar te gaan vieren bij de rector thuis, waar ze zelf woont.

Zondag 31 december – Oudjaar

Het is zondag, dus voor mij bijna altijd rustig. Wel wat gewerkt maar toch niet te veel ;-). ’S Avonds dan bij de rector thuis Nieuwjaar gevierd. Echt veel Nieuwjaar vieren, op zijn Belgisch – Bourgondisch, doen ze hier niet; vooral bij gebrek aan financiën. Het feest bij de rector was op aansturen van Iris georganiseerd. Maar ik heb me goed geamuseerd moet ik zeggen, eerst met babbelen met de rector & Iris, daarna met dansen (enfin wat mij betreft niet zo veel maar goed). Als we rond de tafel zaten, zegt één van de andere gasten: “de dansvloer is voor vrouwen, de mannen hebben het recht om te kijken met hun ogen”. Na een paar liedjes riskeer ik het toch om tot daar te gaan, ik vond het toch zonde om rustig te blijven zitten op een stoel en ik heb er geen spijt van gehad. Hélemaal op het einde, tegen half drie, kwam zelfs de rector op de dansvloer tijdens iets wat een Congolese slow moest voorstellen (met een ritme waar ik niet echt een slow in herken maar goed). Grappig om te zien. Er is een groot verschil tussen de leeftijd van de rector & zijn vrouw, niet altijd even gemakkelijk natuurlijk, zij wil graag dansen, hij wil liever met rust gelaten wordt. En zoals hij zelf zei: “Moi, je ne décent jamais en ville”… wegens de drukte jammer genoeg voor hem. Het is niet gemakkelijk rector te zijn van UNIKIS.


Maandag 1 januari 2007 – Nieuwjaar

Vrije dag, ik maak er gebruik van om uit te slapen eerst en vooral. Daarna aan het rondvragen wat iedereen (collega’s van het labo) gedaan heeft, enkele voorbeelden: “bidden/zingen/dansen tot half vijf ’s nachts”; “zitten kijken naar de mensen op straat en erna rond 23u toch even afgezakt naar de stad”, “iets gedronken en bijgebabbeld”. Enfin echt vieren is er tot nu toe niet echt bij – toch niet in onze ogen tenminste. Vandaag komt er gelukkig wel weinig volk tot hier (het is vrijaf!), maar zelfs dan maken de mensen gebruik van de aanwezigheid van stroom – problematisch de laatste dagen - om hun mail na te komen kijken! Straks feest bij Sylvestre Gambalemoke, ik ben benieuwd! Voor woensdagavond is er op mijn aansturen iets te doen met de collega’s van het labo.

No comments: